Inhoud van een welkomstgesprek

Inhoud van een warm welkomstgesprek

Aan het begin van het seizoen leren nieuwe leden, jeugdleden en hun ouders of opvoeders jouw vereniging kennen. Heet nieuwe leden een warm welkom: laagdrempelig, open en plezierig! Zorg tegelijkertijd voor een inhoudelijke boodschap die past bij jouw vereniging. Deze boodschap bestaat in ieder geval uit drie vaste onderdelen.

1. Je sport

De nieuwe leden hebben voor jouw sport gekozen. Het lijkt daarmee logisch dat ze er al iets van weten. Maar dat hoeft niet waar te zijn.

• Probeer wat leuke weetjes te verzamelen over de geschiedenis van de sport.
  • Vertel wat over de spelregels.
  • Vertel ook over de kledingvoorschriften binnen de sport en binnen jouw vereniging.

Tip: pols altijd de voorkennis van je gesprekspartner. Als je praat met ouders die zelf de sport beoefend hebben, hoef je waarschijnlijk minder uit te leggen.

2. Je vereniging

Vertel nieuwe leden en hun ouders over het reilen en zeilen binnen je vereniging.

• Hoe is de vereniging ontstaan?
  • Vertel waar jullie voor staan als vereniging en welke regels daaraan verbonden zijn. Bijvoorbeeld dat sportplezier voorop staat. Vertel de nieuwkomers over de voordelen van plezier beleven aan sporten: het zorgt voor blije, sociaal vaardige kinderen die langer blijven sporten.
  • Leg de structuur van de vereniging uit: bij wie kunnen nieuwe leden terecht voor vragen?
  • Motiveer nieuwe leden om zich betrokken te voelen bij (de missie van) de vereniging.
  • Maak duidelijk dat de vereniging draait op vrijwilligers.

3. Je nieuwe leden

Probeer als vereniging ook je nieuwe leden te leren kennen. Investeer zeker in het ontmoeten van de ouders van jeugdleden. Zij kunnen enorm veel betekenen voor de organisatie. Het zijn je toekomstige vrijwilligers, barmedewerkers, scheidsrechters of juryleden, trainers, coaches of bestuurders. Probeer tijdens het welkomstgesprek uit te vinden wie de persoon is en wat zij eventueel kunnen betekenen (in de toekomst).

• Vraag wat leden of ouders doen in het dagelijks leven.
  • Maak duidelijk dat je elke vorm van betrokkenheid bij de vereniging waardeert: van het aanmoedigen van kinderen tijdens wedstrijden, tot rijden en het draaien van een bardienst.
  • Maak het mogelijk voor ouders om actief deel uit te maken van het verenigingsleven: vraag of ze ergens bij willen helpen. Misschien is er een trainingsgroepje met ouders om kennis te maken met de sport? Of een leuk toernooi waar zij ook aan mee kunnen doen?
  • Let op: leg niet direct een verplichting op in het eerste gesprek. Laat het nieuwe lid de vereniging eerst leren kennen, betrek hem of haar in het verenigingsleven, en kom later terug op mogelijke vrijwillige functies.
  • Wil iemand meteen als vrijwilliger aan de slag? Houd het takenpakket klein en behapbaar, zodat je niemand direct afschrikt.