Organiseer een aanvoerdersavond

Het aanvoerderschap vraagt meer dan alleen de toss winnen of het team leiden. Het is daarom goed om binnen je vereniging een aanvoerdersavond te organiseren. Ga samen zitten met je aanvoerders en heb het over welke rol een aanvoerder heeft op en rond het veld. Het doel van de avond: samen op één lijn komen en ervaringen met elkaar uitwisselen.

Gebruik bijvoorbeeld de volgende wedstrijd- en teamsituaties om uit te wisselen over de vraag: welke rol vind jij dat een aanvoerder heeft?

Situatie 1: ruzie binnen het team

Twee sporters in het team kunnen niet met elkaar overweg. Buiten de vereniging waren zij beste vrienden, maar er is iets gebeurd wat dit heeft veranderd. Beide sporters proberen nu hun teamgenoten te overtuigen dat ze geen contact meer moeten hebben met de ander. Wat doe jij als aanvoerder?

Situatie 2: gestaakte wedstrijd

In een spannende wedstrijd, waarin beide teams aan elkaar gewaagd zijn, ontstaat een schermutseling. Sporters van beide teams duwen en trekken. De gemoederen lopen zo hoog op dat de scheidsrechter de wedstrijd staakt. Jij ziet dit als aanvoerder allemaal gebeuren. Wat doe je?

Situatie 3: goede training

Na afloop van een training zijn jij en je medesporters heel enthousiast. De oefeningen waren goed en ook over de afwisseling zijn jullie positief. Deze training was leuker en sloot beter aan dan voorgaande trainingen. Wat doe je als aanvoerder?

Situatie 4: zeurende coach

Jouw coach loopt de hele wedstrijd te zeuren tegen de scheidsrechter. Je merkt dat je teamgenoten daardoor afgeleid worden en dat zij beduidend slechter gaan spelen. Wat doe je na de wedstrijd?

Situatie 5: geweldige wedstrijd!

Jij en je team sporten een geweldige wedstrijd. Helaas, jullie winnen net niet! Dat leidt tot teleurstelling en de vraag: door wie komt dat? Wat doe je als aanvoerder na de wedstrijd?

Situatie 6: rommel in kleedkamers

Je wordt door het bestuur aangesproken dat jouw team na de wedstrijd en trainingen een zooitje achterlaat in de kleedkamer. Flesjes drinken blijven liggen en de vloer wordt niet droog gemaakt. Ben jij het aanspreekpunt voor het bestuur om dit soort dingen te bespreken?

Situatie 7: tevreden scheidsrechter

Je krijgt na de wedstrijd een compliment van de scheidsrechter. Hij vindt dat je team goed omging met een waarschuwing en sportief gespeeld heeft. Wat doe je als aanvoerder?