Spelregelkennis

Waarom aandacht voor spelregelkennis?

Regels zijn een essentieel onderdeel van elke sport en elk spel. Het zijn afspraken die je met elkaar maakt om de sport goed te laten verlopen. Het is belangrijk dat de vereniging zorgt voor goede spelregelkennis bij iedereen. Met goede kennis van de regels:

• krijg je een intensere beleving van de sport;
  • begrijp je de scheidsrechter, jury of andere beoordelaars beter;
  • voorkom je onnodige discussie;
  • kun je voordeel halen uit sportsituaties.

Natuurlijk doen zich altijd situaties voor waarover discussie ontstaat. Bespreek deze na de wedstrijd met elkaar, op een respectvolle manier.

Wie moeten de spelregels kennen?

• Sporters

Zorg dat sporters zich bewust zijn van de waarde van spelregels voor de sport. Zo beseffen ze dat het voor hun eigen sportplezier belangrijk is de regels goed te kennen.

• Scheidsrechters

Scheidsrechters of andere beoordelaars hebben de taak de wedstrijd te volgen en op te treden als de spelregels niet worden nageleefd. Bij jonge sporters hebben scheidsrechters meer een opvoedende rol waarin ze sporters helpen bij het omgaan met spel- en gedragsregels. Leg als scheidsrechter bij jonge sporters vooral de nadruk op het leren in de praktijk.

• Coaches

Zorg dat alle trainers, coaches en begeleiders zich bewust zijn van het belang van goede spelregelkennis. Laat ze de spelregels zelf bespreken met hun sporters en opnemen in trainingen.

• Ouders of toeschouwers

Zorg dat ook ouders op de hoogte zijn van de belangrijkste spelregels. Zo voorkom je onnodige discussies en commentaar tijdens wedstrijden en vergroot je hun eigen plezier.

Hoe breng je spelregels onder de aandacht?

Tip 1. Geef spelregels een vaste plek in je seizoensplan

Zo zorg je dat er structureel aandacht voor is. Voorbeelden hoe je dit kunt doen, vind je in de volgende tips.

Tip 2. Geef nieuwe leden altijd de spelregels mee

Geef ze aan sporter én ouder. Op de website van je sportbond staan de officiële spelregels. Veel bonden hebben ook een (digitaal) spelregelboekje speciaal voor jonge of beginnende sporters. Informeer bij je bond of dit beschikbaar is.

Tip 3. Organiseer een spelregelquiz

Bij een spelregelquiz kruipt iedereen in de huid van de beoordelaar binnen jouw sport, bijvoorbeeld de scheidsrechter. Zo ervaart iedereen zelf hoe moeilijk het is om in een kort moment alles 100 procent goed te zien en te beoordelen!

Tip 4. Organiseer elk seizoen een spelregelavond

Vraag iemand die dit op een leuke, interactieve manier kan verzorgen. Bespreek samen:

• de belangrijkste spelregels;
  • de top 10 ergenissen (de meeste bonden hebben een meting gedaan naar de top 10 spelregels die leiden tot discussie en ergernis: informeer bij je bond of zij deze meting hebben gedaan);
  • de actualiteiten in de sport.

Houd het positief en maak er een leuke bijeenkomst van! Zo verbind je leden uit verschillende geledingen binnen de vereniging. Vaak kan je bond je ondersteunen bij de organisatie van zo’n avond.

Tip 5. Verbind spelregels met de sportpraktijk!

Spelregels leren is één stap; ze toepassen op concrete sportsituaties een tweede: hoe interpreteer je de regels? Houd het dus niet alleen bij de theorie. Pak voorbeelden uit de praktijk en laat zien hoe je de spelregels binnen diverse situaties interpreteert.

Tip 6. Zet regelmatig spelregelvragen in het clubblad of op de website

Tip 7. Gebruik Sportmasterz Een aantal bonden hebben een online spelregelmodule gemaakt: Masterz. Sporters vinden er de spelregels op een eenvoudige manier uitgelegd met behulp van spelsituaties en toegelicht met foto’s en video’s. Ook kun je een online spelregeltoets doen. Kijk op www.sportmasterz.nl of informeer bij je bond of er voor jouw sport een Masterz bestaat.