Social media

Waarom sociale media inzetten?

Social media zijn belangrijk voor het clubgevoel en de sociale banden binnen een sportvereniging. Met sociale media kun je als bestuur, trainer, coach of sporter snel informatie delen. Bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram of een eigen blog of filmpjes. Sociale media maken je vereniging beter bereikbaar en toegankelijk: bijna alle jeugdsporters zijn actief op sociale media.

Hoe gebruik je als vereniging sociale media?

Je kunt sociale media gebruiken om jezelf te profileren. Hoe wil je als vereniging overkomen, hoe wil je naar buiten treden, welke normen en waarden vind je belangrijk om uit te dragen? Met sociale media kun je hierop invloed uitoefenen en mensen direct ‘confronteren’. Dit doe je door te luisteren, te produceren, te interacteren en te reageren.

Luisteren: wat vinden leden?

Sociale media bieden een mogelijkheid te achterhalen wat leden en externen van je vereniging vinden. Je kunt complimenten en kritiek signaleren en daar als vereniging je voordeel mee doen. Gebruik tools om te zoeken en te luisteren.

Met sociale media kun je ook luisteren naar de mening van je leden over bepaalde kwesties. Zo creëer je draagvlak. Bijvoorbeeld: vraag op Facebook welk ontwerp shirt hun voorkeur heeft.

Produceren: zelf informatie plaatsen

Positieve nieuwsfeiten van je vereniging kun je snel en vaak delen met velen. Zo versterk je je imago. Via Twitter kun je nieuws van de verenigingswebsite verspreiden en wijzigingen snel bekendmaken. Voeg de juiste hashtags (#) of @-tekens toe in je twitterberichten. Verwijs bijvoorbeeld naar de twitterpagina’s van personen of verenigingen die raakvlak hebben met het onderwerp van je tweet. Dit zorgt voor een breder bereik.

Gebruik sociale media ook voor het werven van vrijwilligers, leden, scheidsrechters, juryleden, enzovoort.

Interacteren: leden samen brengen

Via Facebook of LinkedIn kun je gemakkelijk een groep of pagina aanmaken voor jouw vereniging, groep of team. Met zo’n pagina creëer je een platform waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Ze kunnen er:

• nuttige informatie delen met volgers;
  • foto’s, video’s en wedstrijdverslagen plaatsen;
  • onderling informatie uitwisselen en vrienden uitnodigen om lid te worden van de groep.

Zorg dat een beheerder erop toeziet dat niemand ongewenste of irrelevante zaken plaatst. Let op met wie je over wat communiceert; iedereen kan het lezen. Schaad de eigen leden en medewerkers niet. Is er een fout gemaakt? Herstel die dan zo snel mogelijk.

Reageren: op welke berichten reageer je?

Spreek van tevoren met het bestuur en de beheerder van de pagina of website af hoe je op bepaalde berichten reageert. Op deze manier heb je vooraf een duidelijk plan van aanpak. Twijfel je of je reactie juist is? Plaats niet, maar leg je reactie eerst voor aan iemand anders!

Zie je een positief bericht? Dan kun je op twee manieren reageren:

• Bedank de afzender.
  • Bedank de afzender én meerdere personen, zodat de positieve feedback voor meer mensen zichtbaar is. Bijvoorbeeld: ‘Dank je wel voor je leuke tweet @naam @naam @naam!’

Verschijnt er een negatief bericht?

• Laat je niet door negatieve berichten uit de tent lokken.
  • Bedenk goed of je als vereniging wel wilt reageren.
  • Blijf zakelijk en reageer nooit vanuit emoties.