Organisatie sportiviteit en respect

Waarom sportiviteit en respect (S&R) een vaste plek geven in je vereniging?

Als vereniging wil je dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Je veilig voelen is een voorwaarde om met plezier te sporten! Een veilig sportklimaat binnen je vereniging begint met een sportieve en respectvolle omgang met elkaar.

Hoe kun je als vereniging op structurele wijze aan sportiviteit en respect werken? Dat kan door het een vaste plek te geven binnen je vereniging. Zo zorg je voor continuïteit en effect op de lange termijn.

Hoe geef je sportiviteit en respect een vaste plek in je vereniging?

Er is niet één juiste aanpak. Kies een aanpak die past bij de grootte, structuur en cultuur van je vereniging. Wat goed kan werken:

• Neem sportiviteit en respect op in je beleidsplannen (met doelstellingen voor verschillende doelgroepen).
  • Stel een bestuurlijke portefeuille of deelportefeuille sportiviteit en respect in.
  • Richt een commissie sportiviteit en respect op (preventief en/of repressief). De vele handen en creatieve ingevingen van een groep zijn een grote plus bij dit onderwerp.
  • Zorg dat één of een aantal mensen (ambassadeurs) verantwoordelijk zijn. Zorg dat rol, functie en bevoegdheden van deze mensen goed duidelijk zijn en dat er korte lijnen zijn met het bestuur. Zo bereik je ook dat afspraken worden nagekomen.
  • Maak van sportiviteit en respect een vast agendapunt in de bestuursvergadering.

Binnen een kleine vereniging zijn de lijnen vaak heel kort zijn. Met enkele hulpmiddelen uit deze verenigingsbox kun je ook zonder een bestuurlijke organisatie al veel in gang zetten.

Tips voor een succesvolle aanpak

Tip 1. Formuleer je doelstellingen

Bedenk van tevoren goed wat je wilt bereiken en leg dit vast in een nieuw of bestaand plan.

Tip 2. Zorg voor draagvlak

Breng de plannen binnen je vereniging breed onder de aandacht. Zo zorg je dat leden zich betrokken voelen bij de aanpak.

Tip 3. Maak mensen verantwoordelijk

Maak één of een aantal personen of een commissie verantwoordelijk voor het beleid over sportiviteit en respect of een deel ervan. Zorg dat je leden weten wie dit zijn. Zo weten leden waar ze terecht kunnen met vragen, problemen of ideeën.

Tip 4. Scheid preventie van sancties

Ga je als vereniging zowel met preventie als met sancties aan de slag? Scheid deze twee taken liefst van elkaar. Het werkt in de praktijk vaak beter als één commissie activiteiten organiseert om gewenst gedrag te stimuleren en een andere onwenselijk gedrag aanpakt.

Tip 5. Communiceer veel!

Communicatie is de sleutel tot succes. Sportiviteit en respect gaan alleen leven als er regelmatig met en door zo veel mogelijk leden over wordt gepraat! Maak zichtbaar wat er allemaal gebeurt. Wat zijn de plannen en activiteiten? Wat zijn de resultaten? Zichtbaarheid leidt tot aandacht en bewustwording en uiteindelijk tot het gewenste gedrag. Herhaling werkt!

Tip 6. Kies een positieve benadering

Benader sportiviteit en respect positief. Natuurlijk mag er wel iets gezegd worden over wangedrag. Maar stimuleer en beloon vooral gewenst gedrag. Dat werkt het beste en is goed voor de sfeer.

Thema's