Ontvangst op de vereniging

Waarom een gastvrije ontvangst bij je vereniging?

Als je als sporter te gast bent bij een andere vereniging, ervaar je hoe prettig het is om gastvrij ontvangen te worden. De sporters vinden gemakkelijk de kleedkamer en treffen die schoon aan. Begeleiders of coaches maken kennis met elkaar, drinken een kopje koffie in de kantine en wisselen wat uit over de sporters. Tijd voor een warming-up en dan kan de wedstrijd of de activiteit beginnen!

Tips voor gastvrije ontvangst van je bezoekers

• Zorg dat er altijd vertegenwoordigers van je vereniging zijn om bezoekers gastvrij te ontvangen en wegwijs te maken. Niets is vervelender dan bij aankomst alles zelf uit te moeten zoeken.
  • Enthousiaste en betrokken vrijwilligers die de bezoekers hartelijk ontvangen, zijn van grote waarde! Een praatje, een vrolijk gezicht en een kopje koffie of andere consumptie doen wonderen.
  • Geef je bezoekers alle informatie die nodig is voor een plezierige voorbereiding van de wedstrijd:

1. Waar sporten ze straks en hoe komen ze daar?
2. Waar is hun kleedkamer? Wat is de regeling voor de sleutel van de kleedkamer (borg)?
3. Zijn er kluisjes en hoe werken die?
4. Wanneer en waar kunnen ze starten met een warming-up?
5. Zijn er andere afspraken of formaliteiten rond de wedstrijd?

• Help eventuele problemen op een prettige manier op te lossen. Bijvoorbeeld als kleedkamers of sportlocaties niet tijdig beschikbaar zijn, sporters te laat komen of er geen borg beschikbaar is voor de sleutel van de kleedkamer.

Een sportieve en plezierige wedstrijd: hoe informeer je de bezoeker?

Als vereniging heb je misschien afspraken gemaakt over sportiviteit en respect. Hierop kun je bezoekers op verschillende manieren attenderen:

• berichten op de website;
  • borden bij de ingang;
  • informatie in de kleedkamers;
  • een welkomstbrief voor trainers, coaches of begeleiders.

Tips voor een goede welkomstbrief

Het voordeel van een consequent uitgedeelde welkomstbrief is dat je structureel aandacht hebt voor een prettige ontvangst bij je vereniging. Het hangt nu niet meer alleen af van bijvoorbeeld de vrijwilligers.

• Heet de begeleider van de bezoekende sporters hartelijk welkom en vertel iets over je vereniging.
  • Handig is een plattegrondje met de indeling van de wedstrijdlocaties.
  • Nodig de bezoekende sporters, hun coach en meekomende ouders of toeschouwers uit om hun bijdrage te leveren aan een sportieve en gezellige sfeer. Je kunt aandacht schenken aan:

1. het respecteren van de beslissingen van de scheidsrechter of jury;
2. de plaats waar ouders kunnen aanmoedigen;
3. het positief aanmoedigen van de sporters.

• Vraag de coach deze informatie te delen met de sporters en de ouders.
  • Een welkomstbrief levert het meeste resultaat op als de héle ontvangst bij de vereniging plezierig is!

Geef het goede voorbeeld

Natuurlijk geven de vertegenwoordigers van je eigen club het goede voorbeeld als het gaat om sportief gedrag. Doet zich toch iets voor en komen er klachten? Sta dan open voor een gesprek, op een rustig moment op een rustige plek.